Din culisele atelierului de Parenting. Baietii si scoala

In anul 2016, divizia Wellbeing by SmartExperience a livrat cu succes in mai multe companii o serie de ateliere practice cu tematica parentala. Atelierul de Parenting s-a transformat usor in conferinta deschisa, dat fiind succesul mare de care s-a bucurat subiectul, datorita interesului crescut al oamenilor din companii, majoritatea avand copii pana in 14 ani.
Observand acest interes, unul dintre facilitatorii nostri pe acest domeniu, s-a hotarat sa impartaseasca aici cateva idei si sfaturi pe subiectul ,,Baietii si nevoile lor la scoala”.

Iata, in continuare, articolul scris de Corina Dobre pentru voi. Enjoy!

Adesea, parintii baietilor sunt intrigati sau au nevoie de ajutor pentru a-si sustine fiii la integrarea scolara. Cercetarile arata ca, inca din primii ani de scoala, baietii deprind cu mai multa greutate decat fetele abilitatile de scriere si de citire, le este mai greu decat fetelor sa stea linistiti in banca. Sistemul de invatamant traditional le cere copiilor, inca de la varste mici sa stea timp indelungat, sa-si insuseasca notiuni abstracte, cu putina aplicabilitate practica, sa memoreze diverse concepte, iar profesorii si educatorii – modelele la care copiii se pot referi – sunt in majoritate covarsitoare femei.

Care sunt insa diferentele biologice si ca urmare a acestora, care sunt nevoile baietilor, in ceea ce priveste succesul academic?

parenting

Testosteronul ii impinge pe baieti sa fie mai energici, au nevoie sa isi descarce activ energia prin sarcini fizice. De aceea, modul static de a invata, pe care il propun scolile clasice, este mai putin eficient pentru baieti decat pentru fete.
Creierul baietilor, construit, in mod evident, diferit decat cel al fetelor, ii predispune pe acestia sa fie mai impulsivi, ocupand, de asemenea, un spatiu fizic mai larg. Impulsivitatea crescuta reprezinta un avantaj in sarcinile practice sau in activitatile in aer liber.
Corpul calus al creierului, cel care asigura conexiunea intre emisfera stanga si emisfera dreapta, este mai dezvoltat la fete, ceea ce le permite acestora o mai buna conectare a celor doua emisfere. Consecinta este aceea ca fetele pot indeplini mai multe sarcini odata. Baietii insa, se concentreaza la o singura sarcina pe perioade de tip mai indelungate, putand sa o aprofunzede mai mult decat fetele.

Studiile arata ca, inca din primele saptamani de la nastere, fetele sunt mai atente la exprimarea verbala a parintilor decat baietii, centrii verbali dezvoltandu-se mai repede in creierul fetelor decat in cel al baietilor. De aceea, fetele au abilitati lingvistice si verbale superioare baietilor. Ca medie, fetele au un vocabular mai bogat si se exprima cu mai mare usurinta (destul de timpuriu in dezvoltarea lor).

Creierul baietilor este astfel construit incat, atunci cand sunt in stare de relaxare, activitatea cerebrala a acestora este semnificativ mai redusa decat cea a fetelor. Este ca si cum baietii, iar apoi barbatii, ar avea un buton de on/off, buton pe care fetele nu il au. Ca urmare a acestei diferente, atunci cand sunt plictisite sau obosite la o ora, fetele isi pot lua notite in continuare, spre deosebire de baieti, care fie devin nelinistiti si incep sa se miste, fie bat ritmic cu creionul sau cu picioarele pentru a-si pastra concentrarea, fie se deconecteaza complet si admira pasarelele din curtea scolii, spre disperarea profesorilor.

atelier parenting

Este important pentru parinti si profesori sa cunoasca care sunt nevoile baietilor ca urmare a biologiei lor, pentru a le crea un cadru sanatos de dezvoltare, care sa ii sustina acolo unde au mai multa nevoie. Atunci cand un baiat este pedepsit din cauza ca este prea energic, cand este comparat cu colegele lui la compuneri sau cand in clasa pregatitoare se asteapta de la el sa aiba aceeasi dexteritate la colorat si la liniute cu a fetelor, baiatul va invata ca nu poate face fata, ca este defect. Este necesar sa le oferim baietilor contexte sanatoase de invatare, in care sa-si dezvolte punctele lor tari – capacitatea de a-si asuma riscuri, de experimentare si explorare, abilitatea de a construi, curiozitatea de a vedea cum sunt alcatuite mecanismele, abilitatea de a se adanci si a aprofunda teme diverese, nevoia lor de competitie si de miscare. Baietii au nevoie si la scoala de modele masculine autentice, cu ajutorul carora sa se dezvolte in barbati autonomi.

Corina Dobre, dezvolta programul “In lumea baietilor”, care se adreseaza tuturor celor care vor sa inteleaga care sunt nevoile si biologia baietilor, relatiile baietilor cu mama, cu tatal, cu prietenii sau iubita, care sunt etapele de dezvoltare ale acestora.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *